Perrins öron

Förra fredagen fick jag besked från veterinären om Perrins öron. Och det stämde ganska väl med veterinärens gissning från början, resultatet från labbet sa inte exakt det, men det berodde antagligen på att själva reaktionen hände innan jul, typ. Om jag inte missuppfattade, vilket är mycket troligt, i och för sig, för det var ingen lätt förklaring direkt. Vaskulit alltså, troligen.

Men i stora drag är det en autoimmun sjukdom, som han har haft, som jag fattade det, jämnt. Varför det har kommit nu, ingen aning. Det som händer är att mellan 0-4 (plus)grader sker en reaktion i erytrocyterna (?, tror jag) på utsatta områden, ofta öronen eftersom det är där risken för att det blir så kallt rakt igenom händer. Det är något som binder in och startar en reaktion och så blir det en inflammation i cellen och så blir det typ förfrysningsskador på öronen. Detta drabbar ofta hundar med antingen stora, tunna öronlappar, eller hundar med luftiga tunna öronlappar, som staffarna, eller vinthundar.

Jag fick en väldigt fin förklaring av veterinär Jonna, men jag skulle nog behöva den nedskriven för jag minns inte alls vad hon sa… Det innebar i alla fall att vi får tro att det är så här, det går att utreda längre genom att antingen ta ett blodprov vid 0-4 grader eller ta ett blodprov och sänka temperaturen på det till 0-4 grader och se vad det sker för reaktioner i cellerna. Detta är dock på forskningsstadiet helt, och känns inte alls nödvändigt. För mig räcker det att vi tror att det är detta, och att det inte är något annat.

Vad gör man då? Jo, antingen smörjer man öronlapparna med mjukgörande salva under den varma delen av året, och när det är risk för kyla smörjer man med kortisonsalva. Man kan ge mer generell kortisonbehandling men eftersom det i Perrins fall verkligen är bara öronlapparna känns det ju lite onödigt. MEN det vi tänkte göra är ändå mössa. Jag vill helst slippa smörja och ännu hellre slippa smörja med kortison, så om jag kan få Perrin att acceptera en mössa är det nog ändå det lättaste. Sen får vi se om det fungerar att ha Perrin i hundgård nästa vinter. Som tur är har ju mina hundar lyxtillvaro så vi skulle kunna lösa det ändå genom att de får ligga inne på dagarna när vi jobbar och så kommer Markus mamma hit och släpper ut dom mitt på dagen en sväng. Vilket hon gör nu med, fast då släpper hon ut de ifrån hundgården och lägger sedan in de i huset. Så det skulle ju gå att lösa utan problem.

Ja, så en ännu en härlig diffus diagnos på en av mina hundar, bara för att jämna ut leverskador, dåliga höftleder, gallsten, PHPV grad 1, demodex, saccralisation, gråstarr…. Vi samlar lite, det ska helst vara ovanliga grejer med.  Än så länge är det dock diagnoser man kan leva med utan större problem, så vi hoppas att det fortsätter på det viset även med Perrins öron. Och att staffe-mannen tycker att mössa är en god ide.

Så här ser ena örat ut idag, det värre utav dom. Öronkanterna saknar hår. Tidigare har de varit som nariga och tjocka i kanterna, man har även kunnat känna (vilket till viss del fortfarande finns kvar) förtjockningar och förhårdningar i fläckar på undersidan av hela örat.

bild

11 comments

  1. Pinschrarna har ju problem med sina öronlappar. De tappar kanske inte direkt hår runt om men de slår sönder kanterna när det är blött och kallt. Ett tag hade Azlan en babymössa på sig för att hindra att han slog upp öronen igen. Nu för tiden är han bara lite narig på ett ställe på varje öra. Babymössor är att rekommendera!

      1. Hej! Det går bra med öronen nu, men han har alltid mössa på sig när det är kallare än 4 grader ute. Jag var mer orolig för att han hade samma problem ned svanstippen förra året (svårare att hålla varm…) men det har inte kommit tillbaka i år. Men mössa rekommenderar jag verkligen, bara hunden tycker det är ok. 😄

      2. Tack snälla för svar! Fick Perrin tillbaka sin päls? Hur ser öronen ut idag? Behandlade ni på något sätt?

      3. Pälsen är nästan helt tillbaka, det är lite pälslöst på några mindre fläckar utmed öronkanterna, men i stort är pälsen tillbaka. Idag har han normala, fina staffe-öron! 😃 syns inget alls. Vi behandlade inget, utöver mössan. Men han har alltid mössan på sig utomhus när det är kallt, även när han bara ska ut och kissa i trädgården.

  2. Hej! Veterinären misstänker vaskulit på min dp tik, de vill ta biopsi för att fastställa detta men det innebär att skära av en bit av örat minst 1cm in. Jag tkr att det känns väldigt jobbigt att behöva göra så, därför undrar jag hur veterinären fastställde vaskulit i ert fall?

    Hälsningar en orolig matte

    1. Hej! Jag mindes faktiskt inte hur hon gjorde så jag kollade upp det i ett blogginlägg lite tidigare än detta, och de tog tydligen tre biopsier på hans öron. Alltså samma som din veterinär vill göra. Jag hade skrivit att man kunde ta blodprov, men det var bara på försökstadie då, hur det går med det vet jag inte alls (det är ju ett par år sen min hund diagnosticerades).

      1. Tack för snabbt svar. Ska in imorgon och de vill ta ca 1cm in från kanten vilket blir mkt på en liten pinscherklubben. Är inte alls glad i det men hennes öron har börjat gå sönder så vi har kanske inte så mkt val. Gick Perrins öron också sönder?

      2. Hoppas det gick bra idag, jag hann inte svara igår. Perrin öron blev som bilden i inlägget som värst, så de gick aldrig sönder. Han hade dock väldigt ont och att göra något annat än att utreda och behandla på något sätt känns ju helt otänkbart. Jag har mest dåligt samvete för att jag inte förstod att något var fel tidigare… 😕

Kommentera

