Fysträning med hund

Nu har jag kört min första fyra-veckors period på online kursen Fysträning med hund som eva-marie har via outnout-hundkurser. Jag hade joggat litegrann sen innan jul och provat på ett intervall-pass som e-m lade ut i sin julkalender vid samma tid, men jag vet att jag är dålig på att verkligen fortsätta när jag väl börjat träna. Jag behövde en extra push för att bita mig kvar, helt enkelt. Och detta var verkligen grejen för mig! 

Under dom här fyra veckorna har jag alltså fått tre nya pass i veckan, ett styrka, ett kondition och ett pass till. Mitt mål var så klart att genomföra alla den veckans pass minst en gång under veckan. Detta har jag lyckats med och lite därtill! Varje vecka har jag gjort åtminstone ett extra pass. Om jag räknar med agilityträningen i hallen (10×2 min intensiv träning, ger rejäl puls!) så har det blivit fem pass alla veckor utom kanske denna, tror jag. Eftersom Kasper har varit sjuk har jag bara hunnit/orkat med fyra pass (veckans pass plus agilityträning). 

Varför funkar detta då? För mig är variation nog ledordet. Jag tycker det är tråkigt att göra samma sak om och om igen, men nu har jag varit sugen på att se vad för nya pass e-m lägger ut varje söndag och super motiverad att ta mig an dom! Jag tycker det är ganska tråkigt att bara jogga, att det då under dessa fyra veckor bara varit ett rent joggingpass, där jag dessutom upplevde klar förbättring sen sist jag joggade, gjorde ju till och med det trevligt! Och det allra viktigaste är nog att det går alldeles utmärkt att genomföra passen på hundpromenaden inkl joggingvagn med barn i. Hade inte det gått hade det ju varit kört. Några pass kändes svåra med joggingvagnen, de har jag helt enkelt kört när Markus kommit hem på kvällen eller på helgen. 

Mitt långsiktiga mål med träningen är inte att springa ett maraton, jag är bara ute efter att ha en god kondition så att jag kan ta mig för whatever jag vill. I somras var det till exempel ganska jobbigt att vandra när vi var i alperna, jag vill känna att min kondition/styrka inte är det som begränsar hur långt vi kan gå. Jag vill orka busa med och göra aktiviteter ihop med Kasper, och ute på gården, utan att bli trött. Och jag vill kunna ta en lugn joggingtur en vacker vårkväll utan att bli helt förstörd efteråt. 

Nu kör jag fyra veckor till med nya övningar, efter det hoppas jag att jag dels har en grundkondition för att orka fortsätta på egen hand, dessutom har jag ju fått en rejäl arsenal av övningar att variera mellan. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s