Working kelpie-mästerskap

Vilken härlig helg! Även om jag bara varit med på ett wkm tidigare är det verkligen en av de riktigt roliga helgerna på året. Och i år gick det inte ens bra resultatmässigt… vi tävlade på nöt i fredags, andra gången i vår karriär och hade inte jag haft så dålig rutin, eller helt enkelt inte tappat fokus i tre sekunder, så hade vi förmodligen haft med oss en riktigt bra placering efter en fin runda! Fint hämt (även fast Taim inte tog mitt stanna), ok fösning på lite sega kor, fint första ben i drivningen och sedan koncentrationsmiss som gjorde att jag var för sen på att räta upp djuren mot andra drivningsgrinden så de missade den. Hade jag haft lite rutin hade jag såklart gått vidare, den grinden var ju missad, men jag var tveksam men tänkte ändå att det var bäst att försöka få djuren genom grinden. Det fick vi till slut och tog oss mot fållan men där tog tiden slut. Taim jobbade oavsett poäng på urfint hela tiden, höll sig och djuren i rörelse och tog mina direktiv på ett fint sätt. Han har blivit en fin och mycket duglig nöt-hund, vilket han ju även visar här hemma gång på gång. 


Igår deltog vi i bonnhundsklassen på får. Så här i efterhand borde jag väl stått över pga för lite träning på får, men Taim är ju alltid schysst mot fåren iaf, det gick bara lite fort… hela vägen, fullt ös eller stopp och en hund som tyckte han kunde väldigt mycket själv. I hanteringsanläggningen som avslutade banan fick jag totalstopp på tackorna som inte var vana vid anläggningen och INTE ville gå frivilligt igenom. Jag har aldrig jobbat i en sån där anläggning och försökte trixa litegrann, men mest väntade jag bara ut tiden… vi kom typ näst sist men är iaf en typ ik-1 rikare. Det är inget vi kommer ge oss på igen inom det närmsta… 

idag har jag sett superfina wk valla och det ger verkligen mersmak. Jag skulle vilja att jag och min hund var lite närmre deras nivå! Så himla häftig sport! Taims både kennelkompisar Amen och Sis vann novis resp mästerskapsklassen tillsammans med uppfödare Maria! 

Kommentera

