En härlig agilityhelg! Eller…?

Jag har inte tävlat sen innan sommaren, tror jag. Jag minns knappt, länge sen var det iaf. Vi har haft lite mycket att göra men jag såg ändå fram emot helgen i Tidaholm. Träffa goa agilityvänner, lägga tid på hundarna, ha roligt med hundarna, mysa med Kasper som skulle vara med, rensa huvudet på en massa skit och bara vara. Ja, allt sånt där roligt som en agilitytävling innebär! Vi kom dit, brorsans sambo Nina var med eftersom Daniel var hemma och hjälpte till med bygget, vi tog med oss så mycket packning som möjligt från bilen inkl Kasper och hittade en tältplats och satte upp tältet. Vi var där kvart i åtta kanske, första banvandring åtta. Medan vi gick och satte upp tältet satt Taim och Faile i buren i bilen. Innan banvandring gick vi och hämtade hundarna. Redan på håll såg jag att något var fel, det stod folk vid vår bil och någon satt på marken och höll i Faile. Helvete. De hade smågnabbats i buren. Jag säger smågnabbats för det är det som är, hade de slagits i en bur hade det inte varit småmesyrer som resultat… och ja, det har hänt en gång tidigare men aldrig i buren i bilen på parkeringen. Jag blev ju lite stressad och uppjagad, såklart, Faile hade lite blod ffa runt ena ögat och även i ett öra och jag ville veta att hon var ok och inte behövde veterinärvård. Och dessutom är ju själva grejen att hundarna, MINA hundar, inte kan umgås helt problemfritt med varandra lite stressande att inse. 

Tyvärr var en av dom personer som hade ryckt in och tagit ur Faile ur buren fel person. Det första och i princip enda hon sade till mig, skrek till mig, väldigt upprört och argt, var att hon skulle anmäla mig och att det var för att jag hade två hundar i en bur. Och för att hon sitter på en hög post i en styrelse. I en klubb där jag är medlem och betalar pengar för att vara med. Hon undrade oxå om jag skulle tävla idag, jag antar att hon ville få mig avstängd. Det finns så många fel i allt detta att jag inte vet vart jag ska börja… detta ovanpå att mina hundar precis hade smågnabbats och den ena blödde från sår runt ögat, jag blev så klart ledsen och upprörd. Och orkade inte tänka klart just då. Den otrevliga skrikande personen gick iaf iväg (och stormade in till tävlingsledaren och meddelade mina hundars ras till tävlingsledaren för att de var tvungna att anmäla mig…). Med i detta var en parkeringsvakt som inte alls förstod vad problemet var, han tyckte att personen (vår valda styrelsemedlem!!) betedde sig helt idiotiskt och, självklart, var det tråkigt att hundarna bråkat men i övrigt var han lugn och trevlig. Det händer att hundar blir osams, anmäl mig för det då… 

Mina tankar efter detta då. Jaha. Som jag inledde med, jag har knappt tävlat i år och såg fram emot en trevlig helg. Helgen har varit bra, men detta överskuggade ändå mycket. Det var mitt fel att hundarna flög ihop, jag borde inte satt de i samma bur i tio minuter, men bemötandet från en av oss medlemmar vald person att leda vår förening är helt otroligt. För det första får man visst ha två hundar i samma bur, det beror bara på storleken på buren. För det andra, attacken på en medlem där man oxå basunerar ut att ”jag måste bete mig så här mot dig för jag [sitter på en hög position] i xxxx styrelsen!” gör mig bara matt. Om jag nu hade gjort något fel får du gärna anmäla mig, men inte skrika på mig när mina hundar blöder på parkeringen. Återkom om en liten stund, tack, när jag kunnat konstatera att hundarna mår bra. Och kolla upp fakta och vad och vart du tänker anmäla först med, då. Att ha en grund att stå på är aldrig fel… 

Jag har inte tagit kontakt med människan under helgen, jag orkade inte det, även fast jag kanske borde gjort det. Men hon, som var så upprörd över mina stackars djur har inte kollat hur det gick med dom eller sagt hur hon tänker gå vidare med detta heller. Det är nog ändå det minsta jag hade väntat mig av denna officiella person i denna situationen. Inte för att jag hade velat det, men för att det vore ”the right thing to do”, från hennes sida. Nu har jag väl bara att vänta och se om djurskyddarna hör av sig, alt om hon lyckats hitta på något att anmäla mig till SKK för. Om hon nu listar ut mitt namn för hon hade ju ingen aning om vem jag var… 

Om någon som orkat läsa ända hit undrar hur det gick med hundarna kan jag ju meddela att det gick bra. Faile fick lite sår runt ögat men det var ingen fara, redan igår såg det bra ut. Hon fick även ett sår i ena örat, det gör såklart lite ont, men det var bara i kanten så det kommer läka. Taim klarade sig utan några sår alls. Tävlingsmässigt hade jag lite svårt att fokusera i lördags. Jag var väldigt nära att skita i det och åka hem direkt på morgonen, men stannade kvar och försökte ha roligt med mina hundar. Och prata med trevliga agilitymänniskor. På söndagen hade jag faktiskt roligt med båda hundarna även om resultaten uteblev. 

2 comments

  1. Otroligt sorgligt när människor sätter sig på höga hästar och utnyttjar sin ställning och position på fel sätt. Denna människa borde ha avsatts för länge sedan och jag hoppas att flera personer verkligen åker iväg på årsmötet och röstar bort hen.

Kommentera

